FROM GRAVITY TO LIGHTNESS.
WORKSHOP WITH LALI AYGUADÉ

The workshop is based on how we use the floor when we dance, giving great importance to our base, the feet, as the support to all our movement. Power lies in the feet, in the legs, leaving the rest of the body unhindered to express itself freely. In class we will work with fast movement without leaving out any details. Continuous movement is also important, registering how energy does not stop moving within our body, even when we are still, there is movement

Lali Ayguadé was born in 1980 in Barcelona. In 1996 she joined the Institud del Teatre there, only to decide to study dance at PARTS in Belgium a year later. In her fourth year there, she created the solo „Silence“ led by Wim Vandekeybus. After graduation she joined Publik Eye Compyny in Denmark under the direction of Carmen Mehnert. In 2003 she joined the Akram Khan Company as a permanent member.

She created and performed in the productions „Kaash“, „Ma“, „Bahok“, „Vertical Road“ and „Confluence“. She has also collaborated with Roberto Olivan (Encalve Dance Company – Spain), Marcos Morau (La Veronal – Spain; 2013 winner of the National Spanish Dance Award as „Best Choreographer“) and the new circus company Baró d’Evel.

In 2005 she collaborated on the choreography „Twice Read“ with Slovak choreographer Anton Lachky (one of the founding members of the dance collective Les Slovaks – Belgium/Slovakia). In 2010 she was nominated as „Outstanding Dancer“ at the London Critics Awards and in 2014 as „Best Creator“. In 2016 she was nominated as „Best Dancer“ at the „Recomana.cat“ Critics Awards in Barcelona. In 2015, she created her first full-length performance called „Kokoro“, produced by Mercat de les Flors and Temporada. The following year she created „De Camino al Otro“ with acrobat Julian Sicard. She shares her distinctive technique approach in dance through workshops with people all over the world, and is dedicated to her own work. https://www.laliayguade.com/



Workshop bude zaměřen na používání podlahy, chodidel a celkově dolních končetin při tanci, neboť v nich spočívá hlavní opora a síla. Aby se zbytek těla mohl pohybovat a vyjadřovat se zcela uvolněně, bude třeba nalézt v nohách pevnou základnu. V hodinách budeme dále pracovat s rychlým pohybem, aniž bychom při tom vynechali jakýkoli detail. Důležitý bude také kontinuální pohyb, skrze něj budeme moci zaznamenat, jak se energie v našem těle nepřestává pohybovat, i když jsme v klidu. Pohyb v těle přetrvává neustále. 

Lali Ayguadé se narodila v roce 1980 v Barceloně. V roce 1996 zde nastoupila na konzervatoř Institud del Teatre, aby se po roce rozhodla jít studovat tanec na belgickou PARTS. Ve čtvrtém ročníku zde vytvořila sólo „Silence“ vedené Wimem Vandekeybem. Po dokončení studia nastoupila do Publik Eye Compyny v Dánsku pod vedením Carmen Mehnert. V roce 2003 se připojila jako stálá členka k Akram Khan Company.

Vytvořila a hrála v inscenacích „Kaash“, „Ma“, „Bahok“, „Vertical Road“ a „Confluence“. Dále spolupracovala s Robertem Olivanem (Encalve Dance Company – Španělsko), Marcosem Morauem (La Veronal – Španělsko; 2013 oceněn Národní cenou španělského tance jako „Nejlepší choreograf“) a novocirkusovým souborem Baró d´Evel.

V roce 2005 spolupracovala na choreografii „Twice Read“ se slovenským choreografem Antonem Lachkým (jedním ze zakládajících členů tanečního kolektivu Les Slovaks – Belgie/ Slovensko). V roce 2010 byla nominována jako „Výjimečná tanečnice“ na udílení cen londýnských kritiků a v roce 2014 jako „Nejlepší tvůrce“. V roce 2016 byla nominována jako „Nejlepší tanečnice“ na udílení cen kritiků „Recomana.cat“ v Barceloně. V roce 2015 vytvořila své první celovečerní představení s názvem „Kokoro“ v produkci Mercat de les Flors a Temporada. Následující rok s akrobatem Julianem Sicardem vytvořila „De Camino al Otro“. Svou osobitou taneční techniku přístup v tanci sdílí prostřednictvím workshopů s lidmi po celém světě, věnuje se vlastní tvorbě. https://www.laliayguade.com/ 

10.-14. 6. 2024: 15:00-18:00 at HAMU, Katedra tance

Free for HAMU students.